Monday, March 4, 2013

Isi Kandungan Beg Aniys

Ikutkan hati rasa nk berhenti kerja.. Tapi masa muda dulu memang gile kerja..Tipu la kalau siapa yang kerja tak buat loan.. Ye la beli kereta mesti loan kan, beli rumah mesti loan kan.. so masa muda-muda semua dulu dah ada komitmen ini.  So memang tak dapat la nk berhenti kerja.

So setiap malam selepas Aniys tido, I akan bangun untuk kemas dan buat apa yang patut. Salah satu yang paling penting dan termasuk dalam senarai yang paling utama ialah Beg Aniys untuk dibekalkan hari esoknya. Kalau jadi suri rumah tangga sepenuh masa tak perlu nak buat semua ini.  Boleh terus tido sama anak..syoknyeeeeeeeeeeeeee....

Meh tengok beg Aniys yang comel ini.. Mula-mula nk bagi beg lawa skit..Tapi wan cakap ala nak pakai seharian biar la beg biasa aje.. Bila jalan-jalan baru beg lawa.  Ok fine... I xpernah beli beg untuk Aniys. Semua pakai yang orang hadiahkan.. Sebab tanda menghargai pemberian itu kan..

Beg style mcm ni dr i kecik memang dah wujud kan.
I suka beg ini sebab apa tau.. Dia empat segi tepat. Senang nak isi barang, nak cebek, ade byk jgk la poket dan barang akan berada dalam keadaan stabil.  Let see apa yang ada kt dalam tu.

Ini isian dalam dia...

1) Bib-supaya bila makan baju tak comot. Bib comot tak pe.. see ade kesan comot.
2) Kain lampin-senang nak lap pape..
3) Baju tido-Petang ambik memang dah siap mandi pakai bj tido..balik terus tido.. hihihi
4) Baju siang
5) Stokin
6) 5 Helai Pampers

Hari isnin akan bawak towel. Tapi towel BS akan tinggalkan di rumah dia sampai Jumaat baru pulang untuk kita basuh.  Dari Aniys dalam perut, I basuh baju dia pakai Dettol, I tak pakai sabun atau pun pewangi.   I tak sempat research lagi cleaser untuk barangan baby yang I nk pilih.. So far I pakai Dettol je dulu.

I bukan jenis nak bagi sebeg pampers terus dekat umah BS.  Mebi ada yang buat macam tu kan sebab senang. Tapi pada I, kita tumpang anak kita dekat umah BS waktu siang je tapi xkan nk tinggalkan barang anak-anak kita dekat umah dia.  Kesian la dia umah dia sepah dengan macam-macam barang anak kita.. BS memang la tak cakap.  Tapi kita reti-reti la fikir sendiri.  Lagi satu biar kita sendiri nampak kegunaan dia, habis tang bila-bila. Ni kang tup tup dah habis BS lupa bagitau tak ke masak nasi goreng???

BS i memang akan salinkan baju atau mandikan Aniys bila I nak ambik.  Tak kira la if I time off ke, ambil awal ke, Dia mesti akan pastikan anak I  dah siap.  Pernah suatu hari i cakap tak payah mandikan pun tak pe sbb I separuh hari.  Tapi datang-datang dia mandikan jugak even baju dalam tu adalah bj tido.  Sebab dia nak mudahkan I dan Aniys.  Senang Aniys boleh tido dengan nyenyak dah xpayah I nak salin-salin bagai kan..

Accessories sampingan
1) Soft book
2) Mainan tuk dia gigit-gigit
3) Pooh Wrist Rattle
4) Cotton bud Baby -suka sgt fiffynye.. sbb dia dh bungkus siap2 setiap bahagian..sng travel
5) Sikat laa... 
6) Pengepit Kuku- Hanya dgn Cikda je Aniys dok diam potong kuku.. 

Kedudukan dlm beg-Malam
Bekas hijau tu, susu FM.. susu I biasa 5oz atau 6 oz sahaja dari new born sampai sekarang. Makan apa pun tetap sama.. At least tetap ade rezeki untuk Aniys kan.. Kita sudah cuba yang terbaik.  Botol putih itu adalah IG6 yang I cakap untuk prevent Aniys kan.  Nampak tak plastik tu.  Untuk isi baju kotor nanti.. Poket dalam isi accessories.  So biasa malam-malam keadaan beg Aniys memang tersedia macam ni.. Sebab pagi akan ada tambahan ye.. 


Topi kene stand by takut hujan. even akan berpayung kepala dia penting kan...
Bekalan ubat-Stand by
Keesokan paginye...
Then pagi-pagi I akan siapkan bekal untuk Aniys. 2 botol yang EBM yang telah i salinkan dr botol pump. Biasa 1 botol 2oz 1 botol 3oz.. Kalau 6oz, i akan bagi dua la.. I akan cuba buatkan 1 breakfast dan 1 lunch. Kesian la pagi tghri makan mende sama. Macam hari ini.. Mashed potato dengan yogurt.  Saje buat gravy dia yogurt. Then bubur nasi+carrot+ikan tenggiri+tahu lembut.  I tak isi cheese dekat potato sebab doc suruh stop dulu untuk kurangkan kahak.. Even dah baik tapi i still bagi Aniys masa.

hah.. baru complete
Hah.. then penuh mcm ni.. tp boleh zip tau.. then bawak je beg tu.. dan biasa wan akan capaikan je beg tu.. sebab nye wan yang hantar Aniys.. i kan kuar terlalu pagi sebab tempat keje I jauh.. dah nak msk LPT dah.. dpn skit je dah jumpa tol.. Balik pun capai je beg yg akan dipulangkan mcm ni.. cuma bj kotor dalam plastik dan bekas dh kosong dan telah dibasuh..susu pun dipulangkan balik... 

Itu lah isi kandungan beg Aniys ke umah MAMA dia.. Cikda soh panggil mama.. huhuhu.. tak pe la. Janji dia jaga anak kita elok dan sentiasa dilindungi ALLAH SWT.. Apa yang I tengok dia pun ada ajar Aniys yang elok-elok.  Contohnye salam sebelum balik.. Amin mama, amin mama..salam cium tangan..dia akan buatkan.. Alhamdulillah.. Harap semuanye dipermudahkan.. Orang kata if kita mudahkan dia, dia pun akan mudahkan kita..plak-plak orang tu jaga anak kita kan.. 

Kalau i menang pape jadi jutawan.. I nekad akan berhenti kerja.. Amin ya Rabbal al-lamin.. :)

4 comments:

  1. ni lah pengorbanan ibu.satu2 benda belek.

    ReplyDelete
  2. keh keh keh... kalau i tertido kan.. tgh mlm kul 12 i gagahkan jugak buat.. kalau x pagi memang tak sempat.. dh rasa biasa dah rara.. dan kita kene happy dan ikhlas buat semua ni... :)

    ReplyDelete
  3. kann. i br je borak dgn ex boss i yg baru masuk keje lepas habis pantang. dia pn ckp kalau byk duit dh lama benti sebab penat semua and tak cukup masa utk si baby. tulah pengorabanan ibu kan :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la cha dear...kalau weekdays rasa xpuas dan xcukup masa tuk nk main2..dah la aniys pas maghrib je mesti nk tido dah..pastu xbgn2 dah..sampai subuh..subuh kita dh sibuk nk siap2 dh...

      Delete